Bad education | Cory Finley

In het op feiten gebaseerde ‘Bad education’ speelt Hugh Jackman een schooldirecteur die wel een lesje kan gebruiken.

Wat zijn die Oscars toch een bizar feestje. Het gaat er prat op de beste films te bekronen en in het najaar leek ook Bad education, een donkere komedie met Hugh Jackman, een kanshebber te zijn. Tot duidelijk werd dat kabelzender HBO de rechten had gekocht. De film zou in première gaan op het kleine scherm, niet in de bioscoop. Daarmee was het plots een tv-film. Voor de Oscars komen die niet in aanmerking.

bad-education-hugh-jackman-ray-romano-scaled

Gelukkig is het nog steeds gewoon een steengoede film, bij ons te bekijken via Play More van Telenet. Jackman speelt Frank Tassone. Als directeur leidde hij meer dan tien jaar het hoog aangeschreven Roslyn-scholendistrict in Long Island, New York. In 2004 kwam daar een einde aan toen bleek dat er op grote schaal geld verduisterd was.

Als Tassone zit de Australische ­acteur strak in het maatpak. Hij is geen gladjakker, maar een charismatische man met een nette reputatie, die de lat hoog legt. Ook voor de jonge Rachel (Geraldine Viswanathan). Wanneer zij hem voor de schoolkrant om een quote vraagt over de prestigieuze wandelbrug, wil hij niet dat ze zo kritiekloos genoegen neemt met zijn promo­praatje. ‘Het is maar voor een duf stuk’, verdedigt zij zich. Tassone, die ook een mentor wil zijn: ‘Het stuk is zo duf als jij het maakt.’

Allison Janney

Meer bolwassing heeft zij kennelijk niet nodig. Als een frisse Woodward duikt ze in de openbare documenten rond de gunningsprocedure, gedreven om een betere invalshoek te vinden. Een en ander roept al snel vragen op over Tassone’s assistente Pam Gluckin. Of heette ze nu Pam Cremona? Alleszins had niemand haar beter kunnen spelen dan de fenomenale Allison Janney.

200420114643-bad-education-hbo-exlarge-169

Bad education gaat niet zozeer over de omvang van de grootste zwendel ooit in een publieke school in de VS. Het gaat over gewone mensen die de verkeerde deur op een kier zagen staan en die verder openduwden. Met mondjesmaat geeft de film prijs hoe de vork precies in de steel zit. Wat een geniale zet om voor de soundtrack aan de mouw te trekken van Michael Abels, de man die de horror in Us en Get outvan een uitgekiende score voorzag.

Vakmanschap

New York Magazine berichtte destijds over wat zich had afgespeeld in Roslyn, al kwam dat stuk er pas na een artikel in The Hilltop Beacon, ­nota bene de schoolkrant van Roslyn. Mike Makowsky, die het scenario schreef (maar niet het artikel) zat er in die tijd ook zelf op de banken. Voor de ­regie tekende Cory Finley. Hij ­leverde met Thoroughbreds drie jaar ­geleden al een knappe debuutfilm af. Bad ­education is met evenveel vakmanschap gemaakt. Maar krijg dat maar eens uitgelegd aan de Academy.

(Verschenen op 8 mei 2020 in De Standaard.)