Jumanji: The next level | Jake Kasdan

Ouwe knar Danny DeVito heeft het lijf van The Rock in deze verrassend amusante sequel.

Lachen is gezond, maar van de meeste komedies krijgen wij stekende buikpijn. Wat verrast Jumanji: The next level als kostelijke uitzondering op de regel, en dat voor een sequel. De film houdt woord. Niet alleen omdat hij, zoals de titel belooft, een andere wereld opzoekt in de bekende videogame die eens een bordspel was. Met een boel geestige vondsten en situaties tilt de film zich ook uit boven de povere middelmaat.

image

Twee jaar geleden maakte Jumanji: Welcome to the jungle zich nog schuldig aan voorspelbaarheid en de flauwste grappen. Hij kwam niet verder dan typetjes, halfbakken en oppervlakkig, waar hij voorts weinig feestelijks mee uithaalde. Enkel aan de kassa maakte de film indruk: bijna een miljard dollar bracht hij op. Doorgaans weten alleen de vetste franchises zo’n box office binnen te harken.

Nu is er een vervolg op die sequel uit 2017. Op zijn beurt knoopte die eerste film aan bij Jumanji, een sullige familiekomedie met Robin Williams uit de jaren 90.

Het DeVito-effect

Het geheim van dit plezierige vervolg zit deels in de introductie van ouwe rot Danny DeVito, die Spencers (Alex Wolff) grootvader speelt. Hij is een mopperkont met een krakend lijf, ondanks zijn verse heup. Door een samenloop van gebeurtenissen belandt ook deze knar in het spel, en hoe: hij heeft er de gedaante van de potige Dwayne ‘The Rock’ Johnson. Soms werkt een van de pot gerukt idee alleen op papier, maar hier ga je er ook op het grote scherm makkelijk in mee.

jumanji-the-next-level-danny-devito-1575458722
Alex Wolff en Danny DeVito.

Net als in de vorige film heeft The Rock een dankbare sparringpartner aan Kevin Hart. Het is DeVito’s oude vennoot (de rol van Leathal weapon-acteur Danny Glover) die als Hart in het spel valt en hem als een even grumpy old manvoortdurend ligt te sarren.

Dat het verhaal een redelijke aanloop neemt zodat je hun doen leert kennen voordat ze in een ander lijf rondlopen, helpt om DeVito te zien terwijl je naar The Rock kijkt. Bovendien lijkt het erop dat de makers zich hebben afgevraagd wat aan Jumanji: Welcome to the jungle beter kon, om dat dan op deze sequel toe te passen. De karakters van de jongelui komen bijvoorbeeld met meer nuance in beeld.

Leert het spel hun een lesje in empathie? Door verschillende ogen ziet de wereld er anders uit. Al moeten we er ook niet te veel in willen zoeken. Jumanji: The next level is bovenal een absurde komedie die om pure fun draait.

(Verschenen op 10 december 2019 in De Standaard.)