Christian Bale: ‘Misschien zou ik beter wat vaker bang zijn’

Wandelt een kameleon een café binnen, het blijkt Christian Bale te zijn. Hij is de man die geen maat kent. Ook nu niet in de racefilm ‘LeMans ‘66’.

Op zijn toewijding staat geen rem, zijn gewicht is immer een jojo. Voor de rol vanDick in Vice, die hem in februari nog kanshebber maakte voor een Oscar, was Christian  achttien kilo aangekomen. In Le Mans ‘66 speelt hij nu een autopiloot waar geen plakje vet aan zit. Het is lang niet zijn eerste BMI-stunt.

Schermafbeelding 2019-12-05 om 00.52.13

In Parijs zitten we samen met de geboren Brit. Hij is een kameleon met de energie van een duracellkonijn, hij kan alleen maar voluit gaan. ‘Doen alsof ik iemand anders ben, is het enige waar ik voor deug’, zegt Bale nuchter maar in goede luim.

Het is meer dan deugen wat hij in Le Mans ’66 doet, een heerlijk ouderwetse en gloedvolle racefilm. In opdracht van Henry Ford II bouwden twee heren een bolide om Ferrari te verslaan op de 24 uur van Le Mans in 1966. De ene was de legendarische autobouwer Carroll Shelby (de rol van Matt Damon), zijn kompaan Ken Miles (gespeeld door Bale), was een testpiloot en autocoureur.

Obsessie

Miles deelde met Shelby een droom die al snel een obsessie werd. ‘Dat was niet zonder gevaar, maar het hoorde erbij. Ook in de jaren 60 reden ze al tegen waanzinnige snelheden. Alleen wisten ze niet altijd zeker of de remmen wel zouden werken.’ Een regelrechte gek dus, die Miles. ‘Wie zich zo vastbijt, is dat altijd een beetje. Maar ik durf te wedden dat de adrenaline nooit zo door zijn lijf heeft gegierd als toen.’

ford-v-ferrari-DF-01366_R_CC_CROP_rgbW
Matt Damon and Christian Bale.

Natuurlijk weet hij waarover hij spreekt. Bale kroop zo vaak als mogelijk zelf achter het stuur van de Ford GT40 uit de film. De opnames vonden plaats op locatie in Le Mans, uiteraard. ‘Opwindend was dat, bloody exciting.’ Hij grijnst breed. ‘Dom en een tikje roekeloos? Wel ja, dat ook misschien. Het zou beter zijn als ik wat vaker bang was. Maar jongens, wat een plezier!’

Het moet wel dat Ken Miles een man was met wie hij zich makkelijk kon identificeren, en niet alleen omdat hij zelf even gedreven is. Net als Bale had de autocoureur destijds een reputatie die hem als een dolle hond vooruitsnelde. Miles was koppig en weigerde in elke situatie het compromis – dat deed hij nooit diplomatisch, toont de film. Ook de acteur staat in Hollywood bekend om zijn halsstarrige, soms onhandelbare gedrag.

Mits wat goede wil kan je dat nog toeschrijven aan zijn liefde voor methodacting: op de set verkiest hij om in de leefwereld van zijn personage te blijven. Als Bruce Wayne heeft hij zijn Batman-masker steeds opgehouden, kwestie van zo het mysterie te bewaren. Zich mengen onder de cast als er niet gefilmd werd? Hij deed er niet aan mee.

Concentratie

Het was niet anders tijdens de opnames van Le Mans ’66. De Oscarwinnaar zou het niet in zijn hoofd halen om naast de set met Matt Damon te verbroederen. ‘Dat is niet hoe ik de dingen doe.’ Hij zegt het stellig. ‘Matt is Matt, hij is Shelby niet. Als ik mijn vrije uren met hem tijd doorbreng, leer ik hem kennen en weet ik wie hij is.’ En dat zou een probleem vormen? ‘Natuurlijk, want wat als ik de dag erop met hem een scène moet spelen? Ik zou me dubbel zo hard moeten inspannen om te vergeten dat hij Matt is. Tegelijk zou hij zien hoe hard ik sta te acteren, en daar zou ik me bewust van zijn.’ Bale is er rotsvast van overtuigd. ‘Samen plezier maken en pinten drinken? No way! Niet mezelf zijn, dát is mijn geheim. Dan hebben mensen mij het liefst.’

Terminator-Salvation
Christian Bale in ‘Terminator salvation’.

Daar denkt Shane Hurlbut vast ook zo over. Tien jaar geleden kreeg hij het als cameraman op de set van Terminator salvation aan de stok met Bale. De discussie ging over een technisch akkefietje. De man had hem voor de voeten gelopen tijdens een take. Een geluidsopname van Bales scheldtirade lekte nadien uit en Bale haastte zich om te zeggen dat de plooien alweer waren gladgestreken.

Wat het incident vooral illustreerde, was de ernst en concentratie die hij heeft op de set. Van divagedrag was geen sprake, wel van een acteur die zich ergerde aan een collega die even niet bij de zaak was.

De toewijding waarmee hij zich klaarstoomt voor een rol is al even notoir. Zelf pakt hij er nooit mee uit. Het is steeds de regisseur of een van zijn tegenspelers die zich in interviews verbaast over zijn arbeidsethos.

Steven Spielberg

Bale is dan ook een extreme perfectionist. Als hij competitief is, dan wel met zichzelf. De schijnwerpers liggen hem niet. Het is geen geheim dat hij deels daardoor een hartstochtelijke haat-liefdeverhouding voelt voor het wereldje waar hij op zijn 45ste al meer dan dertig jaar deel van is. Hij was amper dertien toen hij in 1987 doorbrak met Empire of the sun van Steven Spielberg. Hij speelde een jongetje dat gescheiden werd van zijn ouders toen de Japanners in 1941 Shanghai binnenvielen.

EmpireOfTheSun-d44
Christian Bale in ‘Empire of the sun’.

Het was een kwestie van geluk geweest. Een jaar eerder had hij met Amy Irving op de set gestaan van de miniserie Anastasia: the mystery of Anna. Irving was op dat moment getrouwd met Spielberg, die toen de casting van zijn volgende film voorbereidde. Ondanks zijn beperkte rol was zij vol lof over hem geweest. Het volstond om een streepje voor te hebben op vierduizend leeftijdgenoten.

Bale was gelanceerd en kreeg al snel succes. De financiële zorg voor het gezin landde daardoor op zijn schouders, wat de druk verhoogde om als piepjonge acteur aan de slag te blijven. Hij was zeventien toen zijn ouders in 1991 uit elkaar gingen en hij met zijn vader naar de VS verhuisde – de man was een jonge zestiger toen hij in 2003 overleed.

Volkswagenbusje

‘Hij was imposant – bijna twee meter, net als mijn grootvader – en enorm altruïstisch. Hij durfde risico’s te nemen, hij was avontuurlijk ingesteld. Hoe vaak hebben we niet op iemands sofa gelogeerd. Ik kan ook geen Volks­wagenbusje zien zonder terug te denken aan de maanden dat we in zo’n exemplaar leefden.’

Screen-Shot-2019-06-03-at-8.21.11-AM
Christian Bale in ‘Le Mans ’66’

Toen ze pas Engeland achter zich hadden gelaten, is hij een jaar niet naar school geweest. ‘Mijn vader wist als geen ander zo’n on­stabiele periode om te buigen tot iets plezierigs. Tussendoor nam hij me mee naar betogingen.’ Opnieuw die grijns. ‘Ik weet nog hoe ik vroeger begon te tieren als ik Maggie Thatcher ergens zag opduiken, op tv of in de krant. Wist ik veel waarom. Ik denk dat ik gewoon iets nodig had om in te geloven, en zij stond daar haaks op.’

Bale is er zich goed van bewust hoeveel geluk hij heeft gehad om uit te groeien tot een van de ­A-listers van Hollywood. ‘Toen ik ermee begon, was het een groot risico. Je weet nooit van tevoren of je de komende periode wel iets zal verdienen. Nu heb ik de projecten maar uit te kiezen.’ Hij werkte inmiddels samen met de grootste namen, van Terrence Malick, Ridley Scott en Werner Herzog tot Christopher Nolan. ‘Soms moet ik mezelf even tegen het hoofd tikken: ‘Bloody hell, is dit wel echt?!’ Maar weet je, het kan snel kantelen.’

Bange momenten

Le Mans ’66 toont Ken Miles ook als een echte familieman. Zijn echtgenote is niet het typische, brave huismoedertje; de twee zijn absoluut partners in zijn ambitie. ‘Ze kon haar twijfels hebben, maar ze wilde vooral niet dat hij tegen haar loog over wie hij echt was, namelijk een autocoureur. De bange momenten die ze daardoor moest doorstaan, was ze bereid erbij te nemen.’

111419fordvferrari_960x540
‘Le Mans ’66’

Een partner die een onafgebroken steun is, daar weet de Brit alles van. Hoe berucht zijn reputatie als acteur mag zijn, privé is hij de saaiste nonkel van Hollywood. In januari viert hij twintig jaar huwelijk met Sibi Blazic, een voormalig model en make-upartieste met wie hij twee kinderen heeft. ‘Zonder haar had ik nooit gestaan waar ik me nu bevind, ik besef hoe cruciaal het is om gesteund te worden in het najagen van je dromen. Natuurlijk moet zij er soms compleet gek van geworden zijn, onzekerheid weegt op een relatie.’

Trucjes

Toch zijn er dagen waarop hij twijfelt of het voor hem wel de juiste weg is. Acteren is immers telkens opnieuw beginnen. ‘Soms krijg ik geen vat op wat ik aan het doen ben. Het zet je met twee voeten op de grond. Elke rol is een ander avontuur – het laatste wat ik wil is een reeks trucjes om op terug te vallen’, gaat hij vol vuur verder. ‘Ik blijf acteren omdat het een heleboel ronduit fantastische momenten oplevert. Als ik voel dat het klopt, dan pompt het bloed door mijn lijf en voel ik dat ik leef.’

Christian Bale and Caitriona Balfe in Twentieth Century Fox’s FORD V FERRARI.
Christian Bale and Caitriona Balfe in ‘Le Mans ’66’.

Ook op de set van deze film heeft hij dat ondervonden. ‘Toen ik het scenario las, had ik eerst mijn twijfels. Is die Ken Miles een chagrijnige binnenvetter? Wat een opluchting was het toen ik enkele videofragmenten van hem zag. Toen begreep ik dat hij zo niet in elkaar zit. Hij is geen macho. Dat maakte hem interessant om de racewereld op een andere manier te benaderen. Zeker in die tijd was het nog een uitgesproken mannenwereld.’

‘Vandaag worden vrouwen toch veel meer betrokken. En maar goed ook’, zegt Bale. ‘Wist je trouwens dat mijn echtgenote nog als stuntvrouw (op de set van The Dark Knight rises, red.) heeft gewerkt? Zij heeft er het vuur voor. Geloof me, ze is een veel betere chauffeur dan ik.’

(Verschenen op 9 november 2019 in De Standaard.)

>> Lees hier de recensie van Le Mans ’66

Een gedachte over “Christian Bale: ‘Misschien zou ik beter wat vaker bang zijn’

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s