Torpedo | Sven Huybrechts

De producenten van ‘Patser’ laten met ‘Torpedo’ de eerste Vlaamse duikbootfilm te water. Het gaat al snel kopje-onder, tot de boot blijft steken in plat racisme.

Koen De Bouw kan een rol neerzetten, maar van promo voeren heeft hij geen kaas gegeten. In Humo omschreef hij Torpedo vorige week als een ‘dwaas, megalomaan jongensavontuur’. Als zelfs hij het zegt.

e925c64a-f40f-11e9-bc0b-5c42fde67eb0

De Bouw, die een grote rol heeft in deze eerste Vlaamse duikbootfilm, wilde vast benadrukken hoe pretentieloos het allemaal wel is. Dat zegt ook Jan Verheyen telkens als hij een nieuwe F.C. De Kampioenen-film klaar heeft. Wat hadden we u graag verteld dat Torpedo toch heel andere koek is.

Explosief

Het verhaal speelt in 1943 en komt met een zootje Vlaamse rebellen aanzetten. Zij krijgen de opdracht om een gekaapte Duitse U-boot van Congo naar de VS te varen. Aan boord: een explosieve mastodont. Het blijkt een malle onderneming vol flauwe humor en soms grotesk spektakel. Niet elk historisch detail wil het juist hebben – tot daaraan toe. Maar dat de held op een dramatisch hoogtepunt met de adem ingehouden plots op de bodem van de oceaan rondzwemt? Ga toch fietsen, zeg.

Debutant Sven Huybrechts – zoon van sportjournalist Carl Huybrechts – wist anders nogal een cast te sprokkelen. Naast De Bouw stappen onder meer Joren Seldeslachts, Sven De Ridder, Ella-June Henrard, Vic De Wachter, Robrecht Vanden Thoren en Gilles De Schryver aan boord. Stuk voor stuk talenten, maar hier moeten ze slechts in hun sappigste dialect laconiek uit de hoek te komen.

763

Het is bovendien van ‘ne bananenmens’ hier en ‘ne chocolatten aap’ daar wanneer de bemanning in Congo een local aan boord krijgt. Is dat die Vlaamse identiteit waarvoor VAF-baas Erwin Provoost meer aandacht wil in onze films? Torpedo kon rekenen op financiële steun uit zijn fonds.

Kursk

Het productiehuis A Team Productions is nochtans een interessante, jonge speler met veel durf en goesting om een brede massa in de bioscoop te krijgen. Daarin slaagde het al met Patser. Zonder dat kassucces was Torpedo trouwens financieel onmogelijk geweest. Het budget bleef wel beperkt: 3,5 miljoen euro, terwijl de ­Europese onderzeefilm Kursk (met Matthias Schoenaerts) over 40 miljoen euro beschikte.

Enigszins siert het Huybrechts dat het hem niet heeft belet om te dromen van een film die larger than life kon zijn – dat merk je ook aan de muziek. Maar de soms knullige special effects en een boel onnozele momenten zetten je telkens weer met twee voeten op de grond. De Vlaamse publieksfilm kan een nieuwe koers goed gebruiken, maar Torpedo vaart niet de richting.

(Verschenen op 22 oktober 2019 in De Standaard.)