Fast & furious presents: Hobbs & Shaw | David Leitch

The Rock en Jason Statham steken de draak met elkaar in deze komische spin-off van ‘The fast and the furious’.

Al bijna twintig jaar maken patserbakken en een hoge  testosteronspiegel van The fast & the furious een gouden ­franchise. Niet te versmaden voor wie van ongetemde paardenkracht houdt. Er staan nóg twee films in de steigers – nummer negen en tien inmiddels – maar die komen pas in 2020 en 2021 in de zalen. Eerst draaien de blinkende bolides een ludieke ­zijweg in met Hobbs & Shaw.

Schermafbeelding 2019-08-11 om 23.02.25

Wilde achtervolgingen jagen ook hier de adrenaline flink de hoogte in. Halsbrekende stunts zijn het, die in theatrale slow motions in beeld komen. Toch werkt deze spin-off beter als komedie dan als flitsende actiefilm. Het porren en plagen onder de notoire kleerkasten Jason Statham en Dwayne ‘The Rock’ Johnson is waar het om te doen is. De beste scènes zijn een spervuur van witty replieken, die soms extra kracht worden bijgezet door er een stoel achteraan te gooien. Daar zit je vingers en duimen bij af te likken.

In de marge

‘Deze job vereist subtiliteit. Bekijk jezelf nu eens.’ Deckard Shaw (Statham), een exponent van het Britse defensieapparaat, heeft nooit veel sympathie gevoeld voor de buitengewoon potige FBI-agent ­Luke Hobbs (Johnson). In Fast & furious 7 wist dat in de marge al voor gensters te zorgen.

02Hobbs-Shaw1-jumbo

Beide heerschappen gaan prat op hun idee van mannelijkheid. Hobbs moet het hebben van zijn postuur en brute kracht, terwijl Shaw van mening is dat een echte vent een 007-type is: verfijning, stijl en klasse maken de man.

Kibbelende politieduo’s doen het goed bij het brede publiek, weten ze ook bij Universal. Het idee van een aparte film kwam er al snel nadat was gebleken dat er chemie hing tussen de twee. Wie durft uit te sluiten dat er straks een vervolg komt?

DNA

Met Hobbs & Shaw gooit de franchise haar vertrouwde DNA evenwel niet blindelings overboord. Vreesde Universal anders de actiefans teleur te stellen? Het verhaal zweert bij een oerklassieke missie – een snoodaard bedreigt het voortbestaan van de mensheid – die te veel tijd opslorpt. Bovendien weten de scenaristen het niet allemaal te rijmen. Soms zit het spektakel de kolder ook vierkant in de weg. ­Konden ze niet beslissen welke film ze wilden draaien?

Reken er overigens niet op dat je Vin Diesel in een ludieke cameo zult zien. Nog voor de op­names van start gingen, kon de ­acteur al niet lachen om het hele idee. Op de set van The fate of the furious ging hij zich als een etter gedragen toen de spin-off hem ter ore kwam. Hij nam het niet dat de schijnwerpers op zijn breedgeschouderde collega’s werden gericht. Best ironisch, aangezien deze film mateloos de spot drijft met mannetjesputters en hun broze ego’s.

(Verschenen op 6 augustus 2019 in De Standaard.)