Avengers: endgame | Anthony Russo, Joe Russo

Na elf jaar en 21 films is ‘Avengers: endgame’ de ultieme conclusie van het Marvel-universum. Van Iron Man tot Captain America: een stoet superhelden tekent present. Maar doet de laatste ook echt het licht uit?

Disney, het moederbedrijf van Marvel, verslikt zich nu al in de eerste records. De wereldwijde voorverkoop van tickets die Avengers: endgame losmaakt, is volgens de bioscoophouders ongezien. Echt verrassend is dat dan weer niet. De trailer wist in een luttele 24 uur tijd bijna 290 miljoen views te verzamelen, een kwart meer dan recordhouder Avengers: infinity war. Niet toevallig is dat de film waar Endgame een direct vervolg op is. Met een box office van ruim 2 miljard werd het een jaar geleden het meest succesvolste superheldenepos ooit.

5c8a93eddd086116f956f045-750-375

Reken dus maar dat meer dan een paar geeks al maanden koortsig zitten te reikhalzen. De laatste plek waar je hen nu vindt, is het internet. Bang als ze zijn om ergens een spoiler te lezen.

Het zou dan ook van weinig sympathie getuigen om hier uitvoerig de plot uit de doeken te doen. Wie Infinity war gezien heeft, kent overigens het vertrekpunt: de Avengers moesten verzamelen blazen om de intergalactische superschurk Thanos (de rol van Josh Brolin) een halt toe te roepen. Hij is eropuit op alle Infinity-stenen in handen te krijgen en zo de almacht over het universum te veroveren. Maar niet iedereen is zonder latex-scheuren uit die eerste confrontatie gekomen. Jeetje, een aantal helden kan het zelfs niet navertellen.

c203c756-6607-11e9-9d0f-93c72373d0bf

Woord gehouden

Daar pikt het verhaal de draad weer op. ‘Is het vandaag nu dag 21 of 22 sinds ons vertrek?’ vraagt Iron Man zich af, het alter ego van Tony Stark (de rol van Robert Downey Jr.) – meteen een knipoog naar het aantal films in de reeks. Het moreel is laag, de verliezen zijn enorm. Thanos heeft woord gehouden door de halve wereld­populatie uit te roeien.

Maar kijk, daar krijgen de Avengers al het gezelschap van Captain Marvel, in een vorig leven de nuchtere luchtvaartpilote ­Carol Danvers (Brie Larson). Een sneer van War Machine (Don Cheadle): ‘Waar heb jij verdorie al die jaren gezeten?’ Begin maart viel haar nog de eer te beurt om als eerste vrouwelijke Marvel-held een eigen bioscoopavontuur te krijgen. In die film veegde ze de vloer aan met elke onverlaat die haar voor de voeten liep, wat vooral de misogyne superheldenfans ontstemde. Zij nijpen ze nu als kinderen op een sinterklaasfeest. Het zal toch niet dat in Endgame een vrouw als deus ex machina wordt ingeroepen?

68424362.cms

Marathonzit

Met een speelduur van ruim drie uur – nog een halfuur langer dan Infinity war – is dit vervolg meteen de marathonzit onder de superheldenfilms. Maar is meer ook ­beter? Voor zo’n megalomaan avontuur komt het vooral vreselijk traag uit de startblokken. Wat zijn die eerste scènes nodeloos langgerekt. Gaandeweg lukt het de makers beter om de kijker aan boord te krijgen. Het helpt dat het verhaal meer dan eens het roer omgooit, al kan je dat natuurlijk afserveren als een lui trucje.

De cast heeft geen introductie meer nodig. Een acteur als Paul Rudd (als Ant-Man) zal nooit een Oscar winnen, een amusante Mark Ruffalo (Hulk) leeft zich ­helemaal uit – ook dat zijn geen verrassingen. ‘Endgame’ is best wel entertainend, maar steil achterover vielen wij er niet van. Dan had het recente soloavontuur van Captain Marvel meer om het lijf. Dat was slimmer, geestiger ook.

AE-USA-Today-2

Gelukkig weet deze film wel te trakteren op een epische, bijzonder geslaagde finale. Losse eindjes worden aan elkaar geknoopt, schalks gaat een deur op een kier. Endgame is de 22ste en voorlaatste binnen het Marvel ­Cinematic Universe (MCU). Begin juli volgt nog Spider-Man: far from home, als een soort epiloog bij Endgame. Maar voor de Avengers als bonte bende zit het er met deze film op.

Gouden eieren

Kevin Feige, het hoofd van de Marvel Studio’s, is de bedenker van het MCU-concept: een wereld die superhelden met elkaar delen. Het ene moment zijn ze de ster van een film die helemaal om hen draait – denk maar aan de reeksen rond Iron Man (met wie het in 2008 allemaal begon) of Captain America. Dan weer delen ze met z’n allen het scherm als de Avengers. Ingenieus bedacht is het zeker, dat moet je de Marvel-topman nageven.

TRL9000_v006_071804.1013

Endgame is van meet af aan in de markt gezet als de finale van de reeks. Zal Disney daar straks op terugkomen? Feige suggereerde onlangs dat het nu van plan is om met films te komen die het verleden van de helden uitdiepen, zoals pas in Captain Marvel gebeurde voor Carol Danvers.

Als een verrassing komt die nieuwe piste niet. Zolang een kip gouden eieren legt, draai je die toch ook niet in de soep?

(Verschenen op 24 april 2019 in De Standaard.)