Ballon | Michael Bully Herbig

Van alle middelen om de DDR te ontvluchten, bleef die van de families Strelzyk en Wetzel het meeste bij. Tip: een heteluchtballon.

In fenomenale prestaties vinden filmmakers inspiratie om gewone mensen op te blinken tot helden. Ook Ballon, dat zich afspeelt in Oost-Duitsland ten tijde van de DDR, doet dat. Tegelijk is het een razend spannende publieksfilm die je zo meesleept.

f6a7feac-5f89-11e9-887c-74a6538094f4

De Duitse regisseur Michael Bully Herbig grijpt terug naar het ware verhaal van de families Strelzyk en Wetzel, die eind jaren 70 met hun kinderen de vlucht naar het Westen waagden. Daarmee waren ze trouwens niet de enigen. Van tunnels onder de Berlijnse muur en miniduikboten in de Oostzee, tot gepantserde Trabants die zich in volle vaart een weg door alle obstakels moesten banen: de vluchters waren inventief. Er kwam wilskracht aan te pas, en nog vaker een soort van berekende roekeloosheid. Meer dan eens moet het gezond verstand door wanhoop vertroebeld zijn geweest.

John Hurt

Maar een van de spectaculairste ondernemingen is dus die van Peter Strelzyk. Hij wilde met een zelfgemaakte heteluchtballon zijn gezin, samen met de Wetzels, de grens overvliegen. John Hurt speelde hem in 1982 al in het vergeten Night crossing. Nu vertolkt de Duitse acteur Friedrich Mücke de man met het hachelijke plan.

581

Een naam die u misschien meer zegt, is die van acteur David Kross. In The reader was hij nog de knul die als een blok viel voor de veel oudere Kate Winslet. Hier speelt hij Günter Wetzel, de andere gezinsvader die zijn kunde inzet om een kleurrijk allegaartje lappen stof tot een ballon te naaien.

Met hollywoodiaanse allure reconstrueert de filmmaker hun pogingen. Al vroeg in het verhaal gaat het mis, waarna de Stasi hen in het vizier krijgt. Op gezette tijden zet Bully hen te kijk als ietwat dommige, eendimensionale booswichten. De Strelzyks en de Wetzels blinken dan weer uit in moed en volharding – al valt soms toch een aarzeling te bespeuren. Ze riskeren niet alleen hun eigen leven, maar ook dat van hun kroost.

Een rauwe film die vol nuance het leven van toen herschept, is Ballon niet. In retrodecors en met woeste snorren wil deze film vooral een warme ode zijn aan de ­menselijke veerkracht. En dat lukt aardig.

(Verschenen op 16 april 2019 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s