Captain Marvel | Anna Boden, Ryan Fleck

In Captain Marvel hangt Brie Larson glorieus de superheld uit. Een vrouw? Help! Nog vóór ze de film konden zien, spuwden internettrollen hun gal.

Disneys stripafdeling Marvel verlegt grenzen. Met een box ­office van ruim 2 miljard dollar wist Avengers: infinity war zich vorig jaar nog tot succesvolste superheldenfilm aller tijden te kronen. En onlangs volgde erkenning vanuit de andere hoek: Black Panther maakte als eerste in het genre kans op de Oscar voor beste film – wat een zwarte held niet ­allemaal kan.

6c3f0b36-3f61-11e9-9462-47951df6ead3

In Captain Marvel mag nu een vrouw haar superkrachten botvieren. Wie durft nog te zeggen dat Hollywood de neus ophaalt voor gendergelijkheid of diversiteit? Wel, weet dat Marvel aan dit avontuur twintig (!) films met een mannelijke held liet voorafgaan. Concurrent DC Comics en Warner scoorden trouwens twee jaar geleden al een bioscoophit met Wonder ­Woman, dat een heldhaftige Gal Gadot lanceerde.

Brie Larson geeft in Captain Marvel gestalte aan Carol Danvers. Wanneer de kijker haar leert kennen, is ze al de heldin uit de titel. Gaandeweg ontdekt ze hoe ze aan haar superkrachten kwam en welke gedrevenheid ze had als testpilote voor de Amerikaanse luchtmacht.

Daar zijn de nineties

Dat speelt zich af midden jaren 90, wat best ironisch is: om vandaag niet achter te blijven moet de studio de klok dus een kwarteeuw terugdraaien. De kijker heeft er ­alleen maar voordeel bij want de film dweept met een aanstekelijke nineties-nostalgie.

5f7ec8f0-3f84-11e9-a0cf-839301ca9422

Het is duidelijk dat de luchtmacht in die periode nog niet klaar was voor een vrouw als gelijke. Hier liggen macho’s op de loer met een broos ego en vuile praat. ‘Je weet toch waarom een cóckpit zo heet?’

In de comics dook Carol Danvers voor het eerst op in 1968. Ze moest toen vooral de mannelijke Captain Marvel behagen. Maar al snel gooide ze dat juk van zich af en ontpopte zich tot een prominente feministe. Larson speelt haar in de film met ­nuance, als een nuchtere en bijzonder gevatte superheldin. Ze is geen bordkartonnen cliché, maar een gevoelige vrouw met een sterke wilskracht.

Nick Fury (Samuel L. Jackson) zal al snel postvatten aan haar ­zijde als een laconieke sidekick. Dat fameuze ooglapje uit de latere films heeft hij nog niet (maar je ontdekt wel waarom hij het zal gaan ­dragen). Met de computer werd de acteur overigens een flink stuk jonger gemaakt. Jackson heeft er duidelijk schik in want wat een heerlijke tandem vormt hij met Larson.

_d52df970-14e3-11e9-910e-2eacbc0579ab

Geen lachje

Larson is ook in het echte leven een Carol Danvers: door niemand laat ze zich van de wijs brengen. Bij de release van de trailer kreeg de Oscarwinnares een half jaar geleden nogal wat kritiek op … haar uitgestreken gelaatsuitdrukking. Als ze dan zo nodig een heldin ­wilde zijn, kon er toch wel een lachje af? De actrice reageerde op Twitter met een collage van koele, mannelijke ­superhelden. Met Photoshop had ze hen stuk voor stuk een brede glimlach opgeplakt. Als zij lieflijk moest ­wezen, dan ook deze jongens.

Het typeert Larson helemaal. Nog het vaakst duikt ze op in rollen waarin ze een sterke, zelfbewuste vrouw neerzet, denk maar aan de film Short term 12, waarin ze een leefgroep van probleemjongeren begeleidt. Als feministe en activiste stelt ze zich bovendien op gezette tijdstippen strijdbaar op. Zo wilde ze dat de pers die haar te woord zou staan rond de release niet enkel zou bestaan uit blanke mannen, wat evenmin naar de zin was van diezelfde ­lange, online tenen.

44ac905c-3f61-11e9-9462-47951df6ead3

Op de reviewsite Rotten Tomatoes keerden zij zich tegen de film door de fameuze ‘want to see’-score doelbewust te kelderen. In de commentaarsectie werd Larson een ‘feminazi’ en ander onfraais genoemd. Het moest maar eens duidelijk zijn dat ze niet gediend waren met haar politiek correct geneuzel. Rotten Tomatoes paste meteen zijn instellingen aan om toekomstig trolling te vermijden. Helaas zijn zulke haatcampagnes niet nieuw – de vrouwelijke cast van de Ghostbusters-remake uit 2016 weet er alles van. Het zegt wat over de sterk conservatieve opvattingen die sommigen er op nahouden.

Vuurwerk

Toch verwacht Disney dat Marvels eerste superheldin het goed zal doen aan de kassa. Met zijn geslaagde mix van gevatte humor, intergalactisch vuurwerk en sterke (vrouwelijke) personages verdient de film niets minder. Captain Marvel is de eerste grote ­studioproductie van Anna Boden en Ryan Fleck. Het duo legde zich eerder vooral toe op kleine, onafhankelijke films. Nu bewijzen ze dat ze evenmin moeite hebben om een blockbuster van 150 miljoen dollar te bestieren.

Marvel noemt zijn heldin de strafste krachtpatser uit zijn stal. En binnen zeven weken duikt ze alweer op want dan komt Avengers: endgame in de zalen. Vermoedelijk zal zij daarin alle ­andere superhelden het nakijken geven. Een vrouw, jeetje. De trollen doen het nu al in hun broek.

(Verschenen op 6 maart 2019 in De Standaard.)