Alita: battle angel | Robert Rodriguez

Alita moet de peperdure dystopie van James Cameron redden. Zelfs voor een innemende cyborg: makkelijker gezegd dan gedaan.

Filmmaken mocht voor James Cameron altijd al iets kosten. Het grote publiek kent hem van kloeke producties als Titanic en Avatar. Nu komt hij met een post-apocalyptisch avontuur in 3D. Het prijskaartje: een slordige 150 à 200 miljoen dollar.

c18534b4-2e1b-11e9-9651-f26683fc8ddf

Een zoutloze soep van digitale ­effecten is Alita: battle angel gelukkig niet, al zat die schrik er wel in. Wie Divergent of Maze runner zag, weet hoe snel het zo’n vaart kan ­lopen.

Cameron heeft natuurlijk meer in zijn mars dan het genre koudweg geweld aandoen. Zijn heldin Alita (Rosa Salazar, met extra grote kijkers) is niet zomaar een cyborg. Ze is het balorige toonbeeld van female empowerment. Haar vechtskills ­geven zelfs Freddy De Kerpel het nakijken.

Beleving in 3D

Die hele 3D-hype is altijd wat aan ons voorbijgegaan, maar hier werkt het verrassend goed. Een uitkijkpunt trakteert de kijker op een adembenemend stadsgezicht. Daar word je bijna wankel in de benen van. Helaas valt Alita’s zoektocht naar wie ze is behoorlijk mager uit. Het liefdesverhaaltje lijkt wel ­gescoord in de uitverkoop.

Alita kon nochtans net zo goed Anuna heten. Ze heeft genoeg pit en charisma om een klimaatmars voor te gaan. Alleen: in het jaar 2563 valt er nog maar weinig te redden. Cyborg-wetenschapper Dr. Dyson (een aimabele Christoph Waltz) vindt haar aan het begin van de film op een vuilnisbelt in Iron City. Ze is zwaar toegetakeld voordat hij haar oplapt. Haar menselijke brein is wel intact, al kan ze zich niets herinneren. Zelfs niet haar naam. Dyson noemt haar Alita, naar zijn overleden dochtertje.

1542122063878

Cameron heeft als producent wel twintig jaar op het project gebroed. De film baseert zich op Battle angel Alita, de reeks mangacomics van Japanner Yukito Kishiro. Samen met Laeta Kalogridis (Shutter Island) goot de Amerikaan het in een (te lang) scenario. Hij was zo te­vreden van de gebalde versie die Robert Rodriguez (Sin City) uitwerkte, dat hij de regie aan hem liet.

Peperduur

Het is afwachten of deze peperdure productie 20 Century Fox geen kater oplevert. Studio’s hebben het de laatste jaren moeilijker om nog een vet kassucces te boeken. Zonder grote naam in de hoofdrol is die uitdaging nog groter. De reboot van Robin Hood wist zijn budget van 100 miljoen dollar niet terug te verdienen. Ook Peter Jacksons Mortal engines eindigde in de rode cijfers.

Fox organiseerde wereldwijd gratis sneak previews van Alita: battle angel. De juiste buzz kan een fiasco afwenden. Iemand had natuurlijk ook de makers kunnen intomen.

(Verschenen op 12 februari 2019 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s