Overlord | Julius Avery

Alsof de nazi’s destijds geen experimenten op mensen hebben uitgevoerd, brouwt Overlord er duchtig fictie rond. Alsof dat best een plezierig experiment is. 

Is het ongepast om in de marge van de Tweede Wereldoorlog vrolijk te fantaseren over nazi-experimenten op mensen? Het is een vraag die de bekende Hollywoodproducent J.J. Abrams zich niet stelt. Of veegt zijn joodse afkomst zulke bedenkingen van de tafel?

OVERLORD

Overlord dropt op de vooravond van D-day Amerikaanse soldaten achter vijandelijke linies in Noord-Frankrijk. Het is hun missie om de toren neer te halen van waaruit de Duitsers alle radioverkeer verstoren. Maar in de kelder ontdekken ze als bij toeval een labo van spuitjes met een groen goedje. Het serum moet mensen in hulkachtige vechtjassen veranderen, al staat het nog niet helemaal op punt.

B-horror

Los van de historisch context deelt deze big budgetproductie zijn DNA met ordinaire B-horror. Netjes recycleert het daarbij de geijkte ingrediënten, inclusief de sinistere dokter in stofjas.

Kassagerinkel is waar deze film op mikt, niet op kritische bedenkingen. Dát is pas huiveren!

(Verschenen op 6 november 2018 in De Standaard.)

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s