Roman J. Israel, Esq. | Dan Gilroy

Met zijn debuut Nightcrawler had Dan Gilroy de lat hoog gelegd. Hij komt nog niet in de buurt met zijn tweede film, Roman J. Israel, Esq.

Denzel Washington gaat al wel even mee. Terwijl blijft hij onverminderd een grote naam op elke affiche en een deelnemer aan het prijzencircus. Wie doet het hem na?

Maar hij is ook een acteur die steeds vaker in dezelfde rollen opduikt. Zelfverzekerde kerels zijn het. Imposant en met een eigen wil die heilig is. Van Alonzo in Training day tot de piloot die recenter in Flight op het matje werd geroepen. Op de duur heb je het er wel mee gehad.

Schermafbeelding 2018-10-30 om 14.54.20

Dan is Roman J. Israel, Esq. – wat een draak van een titel, zeg – aanvankelijk een verademing. Hij zet hier een advocaat neer, stevig van postuur, die gekleed gaat in sjofele, ruim zittende pakken. Een man van principes zonder strafwetboek bij de hand. Dat heeft hij in zijn hoofd. Hij is briljant, maar ook sociaal incapabel en zonder filter. In zijn sector blijkt dat niet altijd de beste combo.

Orde op zaken

Wanneer zijn partner uitvalt door een hartaanval moet hun verlieslatend kantoortje het stellen zonder kapitein. Als een noeste idealist zat hij zelf 36 jaar lang achter de schermen. Nu komt een rotambitieuze, externe advocaat (Colin Farrell) orde op zaken stellen, die hem bovendien inlijft in zijn eigen prestigieuze kantoor. Zo wordt een man van principes deel van een wereld waar het grote geld rolt.

Roman J. Israel, Esq. is de tweede film van regisseur-scenarist Dan Gilroy. Zijn naam moet je kennen van Nightcrawler uit 2014. Verdomd straf spul was dat met Jake Gyllenhaal als een ziekelijk gedreven nieuwsjager. Een slachtoffer enkele meters verderslepen om zo met zijn camera de ravage na een auto-ongeval beter in beeld te kunnen brengen? Niets ging dit immorele sujet op de duur nog te ver.

roman_j._israel_esq

Gilroy moest nu bewijzen dat hij met zijn debuut niet per toeval in de roos had geschoten. Dat hij een jaar geleden na de wereldpremière van Roman J. Israel, Esq. in Toronto meteen weer de montagekamer was ingedoken (en twaalf minuten in de vuilbak had gegooid), beloofde weinig goeds.

Ook zonder zesde zintuig zie je meteen welk punt de film wil maken. Dat wordt al duidelijk in de openingsscène, die even subtiel hint als een billboard. Denzel Washington heeft deze idealist en paria niettemin in de vingers, dat moet gezegd. Maar de filmmaker weet niet goed wat hij met hem aan moet om de kijker op het puntje van zijn stoel te krijgen. Het verhaal sputtert en kreunt onder juridisch gewauwel en flauwe bochten. Het hele opzet draait belegen uit.

Oscarnominatie

Dat moet ook distributeur Sony in de gaten gekregen hebben, dat na de flop in de VS afzag van een release in ons land. Een Oscarnominatie voor Washington veranderde daar niets aan. Je zal het ons niet zo gauw een gemis horen noemen. Roman J. Israel, Esq. is het soort film dat je laat op de avond begint te kijken, en achteraf vergeet dat je nooit het einde zag.

(Verschenen op 29 oktober 2018 in De Standaard.)