Sinterklaas en de wakkere nachten | Stijn Coninx

Sinterklaas is de kop van Jut in dit laatste avontuur van Jan Decleir met voorbindbaard.

Niemand is zo oud als ­Sinterklaas. Zelfs niet Jan Decleir, die toch al 72 is. Net nu hij aardig op weg was om de goedheilige man in jaren bij te benen, vervangt Ketnet de acteur door een jonger model. In de nieuwe reeks van Dag Sinterklaas, die volgend jaar op het scherm komt, zal hij de trekken hebben van Wim ­Opbrouck. Heiligschennis! Of zijn we nu een stelletje zeur­pieten?

Schermafbeelding 2018-10-25 om 00.18.22

Gelukkig is er eerst nog Sinterklaas en de wakkere nachten, het tweede langspeelavontuur van de gerimpelde allemansvriend. Alle brave kinderen van de jaren 90 (en later) kunnen hun hart ophalen: de film houdt vast aan de nostalgie van het vertrouwde. Wat blijft deze Sint – de enige echte – imposant en beminnelijk. Ook Zwarte Piet (Frans Van der Aa) is nog steeds de hondstrouwe, wat simpele spring-in-’t-veld aan zijn zijde. Met roetvegen, weliswaar.

Drie jaar geleden had hij in Ay ­Ramon!, de eerste film, opgebiecht hoe hij met schoensmeer zijn gezicht al die tijd zwarter had gekleurd. De Sint had ­meewarig gefronst.

Kleurrijk en aangedikt

Een boel kleurrijke figuren uit diezelfde film keert nu terug, zoals Ramon ­Iglesias (Pieter Embrechts) en Conchita Garcia (Els ­Dottermans), de huishoudster van de Sint. Met smakelijk aangedikte gesticulaties geven zij gestalte aan zijn trouwste ­vazallen.

Zelf krijgt de kindervriend de wind van voren als hoofdverdachte in een zaak van nacht­lawaai. Je denkt: dat krijg je dan wanneer je zo nodig met een paard de daken op wil. Maar de brave man zit er voor niets tussen. Net als in het eerste avontuur ligt de slabakkende economie aan de basis van het snode plan van een aandoenlijke slechterik. Drukt scenarist Hugo Matthysen hier een politieke agenda door?

Sint_Still1

De nachtelijke taferelen in koningsblauw zorgen voor een sprookjesachtige sfeer, terwijl een snurklamp en een schaapjestelmachine zo van de set van Michel Gondry’s The science of sleep lijken geplukt. Voor opzichtige computereffecten heeft Stijn Coninx gelukkig gepast, al zie je weleens een stokbrood voorbijvliegen. De film heeft ­genoeg fantasie en verhaal om te voorkomen dat het eentonig wordt.

Of het ook volstaat voor een jonge generatie voor wie niets nog flitsend genoeg is? Ay Ramon! kwam gelijktijdig met de tweede FC De Kampioenen-film in de zalen en lokte nog steeds meer dan 100.000 bezoekers. Zou het kunnen dat de Sint een vriend blijft van alle tijden?

(Verschenen op 24 oktober 2018 in De Standaard.)