The Sisters brothers | Jacques Audiard

In deze kostelijke western van Jacques Audiard spelen Joaquin Phoenix en John C. Reilly twee broers die jagen op een goudzoeker.

Gniffelen nog voor je in de bioscoopzaal zit? Met deze geestige western over twee broers die de naam Sisters dragen, is het al prijs aan de kassa. Moorden vinden ze doodgewoon en eigenlijk ook niet onplezierig. Maar de oudste heeft er stilaan wel de buik van vol. Terwijl de wereld rondom hen verandert, mijmert hij over een braaf burgerbestaan.

Schermafbeelding 2018-10-24 om 00.43.30

The Sisters brothers is een zoektocht naar menselijkheid die luchtig en amusant is. Dat laatste zijn we van Jacques Audiard niet gewend. De Fransman deed de voorbije jaren niets liever dan ons een snoeiharde draai om de oren te verkopen. Met films als Dheepan, Un prophète en De rouille et d’os peperde hij het er keer op keer ferm in: dat het leven niet voor iedereen een ponykamp is.

Maar nu wisselt hij het geweer dus van schouder. Een onstuimige komedie over twee huurdoders in het Amerika van 1851 – wie had dat zien aankomen? Als filmmaker is hij echter nog even compromisloos, ook nu het wat luchtiger mag. Reken niet op een voor de hand liggende, weidse fotografie of revolverhelden die zich zwijgzaam en dapper opstellen. Liever knalt Audiard met veel vermaak ieders verwachtingen van een klassieke western vrolijk aan flarden.

Voortplanting

Het verhaal zet twee grote kinderen in het zadel: de vrijgezelle broers Eli (John C. Reilly) en Charlie Sisters (Joaquin Phoenix). Ze zijn dan wel volwassen, maar niet rijper dan een puber.

the-sisters-brothers-012_sb_10700_rc_rgb

Het is de eerste die hier de show en je hart steelt. Reilly is de man voor de rol, zoals hij Eli neerzet als een simpele dromer die liever niet te lang meer met geweld zijn geld verdient. Een vrouw, een kroost … laat maar komen, zegt hij. Hij popelt om zijn paard een keurigere weg op te sturen en leert alvast hoe hij zijn tanden moet poetsen.

‘Ben je dan niet bang om je voort te planten’, wil Charlie weten. Zittend op hun paard tateren ze een eind weg, terwijl Audiard grijnzend hun brutaliteiten in beeld brengt. Het is hem eigen om oog te hebben voor de menselijke kant van deze mannen met een gewetenloze natuur. Ze mogen dan goed zijn in wat ze doen, helden zijn het niet.

Goudzoekers

In de periode van de goudzoekers gaan de twee in op een vraag van de plaatselijke commodore (Rutger Hauer) om een chemicus (Riz Ahmed) te klissen. Die weet hoe je het blinkende goedje in ­rivierbeddingen kan doen oplichten. Maar hun opdrachtgever heeft alvast een gewiekste handlanger (Jake Gyllenhaal) vooruitgestuurd, die de man eerder op het spoor zal komen.

The-Sisters-Brothers-

The Sisters brothers baseert zich op de roman met dezelfde titel van de Canadese schrijver Patrick DeWitt. In 2011 maakte hij met zijn picareske vertelling kans op de Man Booker Prize. Een enthousiaste John C. Reilly betaalde voor de rechten en verleidde ­Jacques Audiard met het project – die hiermee zijn Engelstalige regie­debuut maakt. Het scenario schreef de Fransman samen met Thomas Bidegain, de coscenarist van Le fidèle, met wie hij al eerder samenwerkte.

De film opent met bruut geweld: de Sisters vallen een pand binnen en doden iedereen op hun weg naar de kluis. Hoeveel waren het er, vraagt Eli zich af. Zijn broer Charlie haalt de schouders op, even achteloos als hij zonet de trekker over haalde. Hij is een huurdoder, geen boekhouder.

Comedy

De geestige aanpak maakt de film fris en aanstekelijk, maar daarmee zijn de makers natuurlijk niet de eersten die aan de western een komische slag geven. Met Way out west tekenden bijvoorbeeld Laurel & Hardy in 1937 al voor comedy in een typische westernsetting. Of denk aan Destry rides again uit 1939 met James Stewart en een grofgebekte Marlene Dietrich of Cat Ballou: Jane Fonda die in 1965 al een voorbeeld was in het staan van haar mannetje. En midden jaren70 gaf Mel Brooks ostentatief volle gas met het absurde Blazing saddles, waarna geen kampvuur nog hetzelfde was.

Met ironische humor en een sterke karaktertekening van de broers slaagt The Sisters brothers er wel in om een eigentijdse invulling te geven aan hun verhaal. De western mag dan een van de oudste filmgenres zijn, Audiard maakt het ook helemaal tot een film van nu.

(Verschenen op 23 oktober 2018 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s