Frères ennemis | David Oelhoffen

Een flik en een crimineel zijn oude bekenden in deze knappe karakter­studie in een banlieue. Van de regisseur van ‘Loin des hommes’.

Opwaartse mobiliteit is een kwestie van drastische keuzes in Frères ennemis, een Frans misdaaddrama dat zich niet schuldig maakt aan een klassieke zwart-witmoraal. In handen van een mindere regisseur was het een doordeweekse politiethriller geweest. Maar David Oelhoffen weet hoe je met genuanceerde ­karakters een interessantere ­context uitbouwt.

8decfd3c-c587-11e8-bb7d-ffef4e2d4508

Aan Reda Kateb (Django) en Matthias Schoenaerts heeft de Franse regisseur-scenarist een ­gouden duo. Kateb was ook te zien in Oelhoffens vorige film Loin des hommes, een ongewone western die verhaal zocht in een intense confrontatie te midden van een ­Algerijns berglandschap.

Frères ennemis speelt zich af in een grootstedelijk milieu. Alsof ze broers waren, groeiden de twee op in dezelfde buitenwijk. Kateb geeft gestalte aan Driss, een man die aan zichzelf wil bewijzen dat het verleden geen enkele toekomst ­onmogelijk hoeft te maken. Zijn woelige banlieuejaren heeft hij ­uitgespeeld om zich op te werken als flik.

Dat pad had Manuel (Matthias Schoenaerts) ook kunnen kiezen, ware het niet dat hij zich liet verleiden door het snelle geld van ­louche zaakjes. Als jaren later een van die drugdeals goed fout loopt, kruisen hij en Driss elkaar opnieuw.

Vooroordelen

Oelhoffen laat de clichés voor mindere filmmakers. Hij situeert zijn verhaal in een mistig grijs­gebied dat de kijker dwingt om zijn vooroordelen over goed en slecht, wettig en crimineel in vraag te stellen. Is het uitgesloten dat Manuel een liefdevolle vader is, louter omdat hij zijn centen uit ­illegale activiteiten haalt? Mag je wraak nemen voor het leed dat je is aangedaan? Speelt je achtergrond of profiel daarbij een rol?

Taxi-Drivers_-Freres-ennemis_David-Oelhoffen_Venezia-75

Verraad en wantrouwen lopen als een rode draad door dit misdaadverhaal, dat zich afspeelt in de multiculturele realiteit van het ­hedendaagse Frankrijk. De regisseur vertrouwt op een sterke cast, die tot in de kleinste bijrol voortreffelijke prestaties neerzet.

Zijn absolute sterkhouders zijn natuurlijk Kateb en Schoenaerts. Met ­verve weten zij de emotionele complexiteit van hun personages in solide vertolkingen te vertalen.

Vier jaar na Loin des hommes was David Oelhoffen met Frères ennemis opnieuw bij de selectie voor de Gouden Leeuw in Venetië. De extra ruchtbaarheid die het aan zijn films geeft, betekent een duw in de rug voor elk volgend project. Voor een beginnende filmmaker is dat eens te meer een opsteker.

(Verschenen op 2 oktober 2018 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s