A star is born | Bradley Cooper

In ‘A star is born’ slaat de vonk over tussen Lady Gaga en Bradley Cooper. Het gedoemde liefdesverhaal uit 1937 is aan zijn derde remake toe, maar waarlijk tot leven komt het niet.

Hollywood blijft terugkeren naar A star is born. De originele film dateert alweer van 81 jaar geleden en voert een jonge vrouw (Janet Gaynor) op die haar acteerdroom najaagt tot in Tinseltown. Haar pad kruist dat van een ster­acteur-op-retour (Fredric March). Zij kijkt hem vol bewondering diep in de ogen, maar hij kijkt vooral diep in het glas. In 1954 bliezen Judy Garland en James Mason het smartelijke liefdesverhaal nieuw leven in, en in 1976 deden Barbra Streisand en Kris Kristofferson dat nog een keer zuinigjes over.

Schermafbeelding 2018-10-03 om 00.08.44

Lady Gaga en Bradley Cooper (American sniper) bezitten genoeg charisma voor een muzikale en eigentijdse revival van deze benevelde klassieker. Het is bovendien zijn passieproject: Cooper debuteert niet alleen als regisseur, hij herwerkte ook het scenario, schreef mee aan de muziek en trad op als producent. Maar van onze huizenhoge verwachtingen laat deze adaptatie weinig overeind. A star is born durft bij momenten zelfs zo stroef en melodramatisch uit de hoek te komen, dat de film inspiratie lijkt te halen uit de laatste plotlijnen van Thuis.

Toegegeven, het is een onpopulaire mening die vloekt met het enthousiasme bij de wereldpremière in Venetië. In de eerste reviews had de internationale pers haast unaniem de overtreffende trap genomen. Variety omschreef A star is born als ‘dat waar we naar hunkeren, maar zo zelden te zien krijgen: een onvolprezen Hollywoodfilm’. In The Guardian noemde Peter Bradshaw de remake ‘outrageously watchable’ en ‘colossally enjoyable’. Dat ruikt dan naar opgesmukte middelmaat, maar de Brit zag redenen genoeg om galant vijf sterren uit te delen.

Hadden we dan wat gemist? Ook een tweede kijkbeurt wist niet af te rekenen met onze eerste indruk: deze remake is een duet met te veel valse noten.

Fragiliteit

Dat Lady Gaga het in haar eerste grote filmrol lang niet slecht doet, geven we ruiterlijk toe. De popdiva gooit alle extravaganza van zich af en legt veel gevoel in haar vertolking van Ally, een bescheiden zangeres met grote dromen. Volkomen foutloos gaat het niet, maar de fragiliteit die haar zo aandoenlijk staat, maakt ons keer op keer weerloos als een lammetje.

Schermafbeelding 2018-10-03 om 00.07.28

A star is born opent weliswaar met Jackson Maine (Bradley Cooper), de muzikant die al een ster is. Op het toppunt van zijn roem is elk succes voor hem zonder betekenis. Van meet af aan wrijft de film het er goed in: voordat hij aan zijn set begint, slikt hij met een scheut alcohol nog gauw een handvol pillen weg. Zijn chauffeur zet hem later op de avond af aan de eerste bar op hun route. Dat het een travestietentent is, zal hem aan zijn dronken reet roesten. ‘Serveren ze hier alcohol? Dan is dit mijn soort kroeg.’ Hij zegt het met zijn diepste stem, vanuit de bodem van zijn ziel.

Het is die uitgespelde nadruk waarmee A star is born Jacksons drankverslaving onderlijnt die de film geen dienst bewijst. Alsof je iets alleen maar in de gaten krijgt wanneer het je ondubbelzinnig in de maag wordt gesplitst.

Ineengezakt op een barkruk zal hij daar horen hoe zij Edith Piaf zingt en in een klap bloednuchter worden (en ook: verliefd!). Wanneer ze zich afgezonderd hebben, zal ze hem zeggen dat ze de nummers die ze zelf schrijft niet zingt (en dat vervolgens toch doen). Ze zal het frêle jongetje zien dat opgesloten zit in dat bonkige mannenlijf. ‘Niemand vroeg ooit naar wie je bent, hé?’ En natuurlijk steekt hij een levensverhaal af waaraan Dr. Phil een vette kluif zou hebben. Nee, een hoogtepunt uit de film is deze cruciale scène niet.

Oscar voor Lady Gaga?

Het is dus een verademing te zien hoe Sam Elliott (The big Lebowski) voor zijn bijrol als Jacksons veel oudere broer uit een heel ander register put. Hij is een acteur die de kunst van het kleine gebaar verstaat. Cooper schreef de rol met hem in gedachten en daar kunnen we hem alleen maar dankbaar voor zijn.

Schermafbeelding 2018-10-03 om 00.08.05

Toch zullen we niet stomverbaasd van onze stoel donderen als de Academy Lady Gaga straks voor een Oscar nomineert. Gedurfde, fysieke transformaties en maskers die afvallen zijn immers hun dada. Al zal het in de eerste plaats de muziek zijn die haar tot een dankspeech zal verplichten. La Gaga en Bradley Cooper kregen daarvoor de hulp van Lukas Nelson (zoon van Willie), Jason Isbell and Mark Ronson.

Muzikaal valt tegen A star is born dan ook weinig in te brengen. Het ontbreekt de popdiva niet aan kansen om met haar zangtalent te pronken. Haar fans kunnen dus hun hart ophalen. Maar ze kunnen natuurlijk net zo goed Spotify opengooien.

(Verschenen op 2 oktober 2018 in De Standaard.)