#Venezia75 – Netflix-film wint Gouden Leeuw

Het 75ste filmfestival van Venetië bekroonde zonder gêne een Netflix-film. Het is tekenend voor het zelfvertrouwen waarmee de Mostra gedurfde keuzes maakt.

Het filmfestival van Venetië kijkt terug op een buitengewoon sterke editie. Als die om nog een andere reden over de tongen gaat, dan vanwege de uiteindelijke winnaar: Roma van de Mexicaan Alfonso Cuarón is immers – naast hartveroverend eerlijk – een Netflix-film (zie inzet). Er waren wel meer parels die de hoogste eer hadden verdiend.

c55b9c3e-b460-11e8-8f61-175dab582838
Alfonso Cuarón.

Het adembenemende Sunset van László Nemes (Son of Saul) bijvoorbeeld, dat zich afspeelt in Boedapest aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog. Of Luca Guadagnino’s remake van Suspiria, een ambitieuze horrorfilm die ons deed rillen van genot. Ook The favourite, een meesterlijke satire van de Griekse filmmaker Yorgos Lanthimos (The killing of a sacred deer), heeft zijn titel niet gestolen.

roma-1200x640-1200x600
‘Roma’.

De jury onder leiding van Guillermo del Toro kampte beslist met een luxeprobleem. Daarmee bevestigt de Mostra haar reputatie als leading lady van de filmfestivals. Een pluim voor directeur Alberto Barbera, die het sinds zijn aantreden in 2011 weer relevant maakte. Cannes had het Lido in zijn schaduw gezet, terwijl de Hollywoodsterren liever naar Toronto afzakten. Daar vindt begin september het grootste filmfestival van Noord-Amerika plaats. Het is tekenend dat dat dit jaar moest uitpakken met First man en A star is born, films die in Venetië hun wereldpremière beleefden.

 

—————–

Netflix wint, Cannes verliest

Niemand die juryvoorzitter Guillermo del Toro ervan verdacht zijn beste vriend Alfonso Cuarón (Gravity) te hebben bevoordeeld. Zaterdag ontving die de Gouden Leeuw voor Roma, zijn meest persoonlijke film. De regisseur keert terug naar Mexico-City aan het begin van de jaren 70 voor een ontroerend zwart-witportret van een nanny, dat hij baseerde op herinneringen aan zijn eigen kindertijd.

roma-courtesy-of-carlos-somonte-_-netflix
Alfonso Cuarón op de set van ‘Roma’.

Voor Roma ging hij in zee met Netflix, wat meteen betekent dat de streamingreus zijn eerste grote filmprijs beet heeft. Dat is vast een bittere pil voor Thierry Frémaux, festivaldirecteur in Cannes. Hij legt het platform strenge eisen op – ‘pas drie jaar na de bioscooprelease mag een film online’ – wat Netflix deed beslissen zijn festival links te laten liggen. De vraag is nu hoelang de Fransman zijn starre houding nog kan volhouden. Ook The ballad of Buster Scruggs van de Coen-broers en Paul Greengrass’ 22 July zijn Netflix-films waarmee het Lido kon uitpakken.

Toch weerklonk in Venetië ook kritiek op Cuaróns deal met Netflix. Hij pakt in zijn film uit met knappe fotografie, wat vloekt met de keuze voor het kleine scherm. Geagiteerd liet de regisseur weten dat hij vooral blij was dat Netflix de film mee mogelijk had gemaakt.

—————–

 

De Mostra bouwde de aflopen jaren krediet op als leverancier van Oscarfavorieten – denk maar aan La la land, Gravity en The shape of water. Gelukkig is het meer dan een plek waar grote namen de spieren komen loswerken met die race in het achterhoofd.

MV5BMGU5ZTU4YzQtODFiNS00YzFhLTgxMDQtMWViNDcyZjhkYzkzXkEyXkFqcGdeQXVyNDgzODkzOA@@._V1_Binnen de competitie biedt het festival ook ruimte aan kleine films, zoals The nightingale van de Australische Jennifer Kent. Na haar indie-hit The babadook leidt zij de kijker op een koortsige tocht door de Tasmaanse bossen. Begin 20ste eeuw is een jonge Iersevastberaden haar gram te halen voor het leed dat een Britse officier haar aandeed.

Een historisch kassucces zit er vast niet in, maar Kents bevlogen film verdient een publiek – en Barbera beseft dat zeer goed. Arthouse cinema houdt op te bestaan als festivaldirecteurs alleen nog starstruck zijn.

 

Lang, langer, langst

Uit de selectie van deze 75ste editie spreekt voorts durf en experimenteerdrift, ook bij de grote namen. Zo kiest het Britse icoon Mike Leigh met Peterloo voor een aanpak die veel vergt van de kijker: hij herschept zorgvuldig en excessief de context die leidde tot het historische bloedbad van 1819 in Manchester. Nogal wat critici waren er niet over te spreken dat hij daar met 154 minuten ruim de tijd voor nam.

Het viel op dat hij niet als enige tot een lange zit verplichtte. De helft van de films uit de competitie duurde 130 minuten of langer. Recordhouders waren het meeslepende Werk ohne Autor (188 minuten) van Florian Henckel von Donnersmarck en Carlos Reygadas’ Nuestro tiempo (173 minuten). Dat laatste is een draak van een relatiedrama, met de regisseur en zijn gezin in de belangrijkste rollen. Reygadas vond niemand anders bereid.

932dceaa-b459-11e8-8f61-175dab582838
‘Roma’

Alleen wie naar het Lido was afgezakt om de smaak van controverse te proeven, keerde wat teleurgesteld terug. Behalve wat geneuzel over Netflix en te lange films werd aan bitter weinig aanstoot genomen. Vooraf was er – terecht – kritiek geuit op de ongelijke strijd om de hoofdprijs: slechts één vrouw (Jennifer Kent) had het opgenomen tegen twintig mannen. Daar staat tegenover dat een boel filmmakers de sterke sekse in het centrum van hun verhaal plaatsten. Straffe competitiefilms zoals Roma, Suspiria en The nightingale, maar ook het Belgisch-Canadese Emma Peeters en Un peuple et son roi, dat oog heeft voor de stempel die vrouwen drukten op de nadagen van de Franse Revolutie.

Wat aantoont dat de Mostra controverse niet nodig heeft om relevant te zijn. Films die je op sleeptouw nemen, daar draait het om. Ongeacht wie ze produceert. Benieuwd of Cannes daar straks lessen uit trekt.

(Verschenen op 10 september 2018 in De Standaard.)

>> Meer berichten over het 75ste Filmfestival van Venetië

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s