#Venezia75 – Alfonso Cuarón niet opgezet met kritiek op Netflix-deal

Op het filmfestival van Venetië stelde de Mexicaanse regisseur Alfonso Cuarón (‘Gravity’) donderdag met ‘Roma’ zijn nieuwste film voor. Netflix is de verdeler van de film. Toen de Oscarwinnaar tijdens de persconferentie daar een kritische vraag over kreeg, viel dat niet in goede aarde.

Met Roma keert de filmmaker terug naar Mexico-City aan het begin van de jaren zeventig. Vertrekkend van persoonlijke herinneringen aan zijn kindertijd schetst hij een ontroerend portret van een nanny, zij is het kloppende hart van een doktersfamilie.

6714fb68-acde-11e8-93a7-a5313666ae6d_web_scale_0.1139323_0.1139323__

Cuarón hanteerde zelf de camera en maakt indruk met knappe beelden in zachte zwart-wittinten. Hij koos voor wijde shots om zo ook de omgeving te kunnen tonen. Tegenover de acteurs bewaart hij een zekere afstand. ‘Ik wilde dat de beelden objectief zouden zijn. ik wilde niet oordelen. De ene is niet belangrijker dan de ander; ook dat wilde ik laten zien.’

Kleine scherm

Een journaliste merkte op dat het dan merkwaardig is om met Netflix in zee te gaan. Of het dan de schoonheid van de beelden niet teniet doet wanneer de film straks op het kleine scherm wordt bekeken?

‘Netflix zal de film in de VS in een heleboel staten in de bioscoop brengen. Ik vind het dan ook nogal unfair van jou om het nu zo voor te stellen’, reageerde de filmmaker korzelig. ‘Bovendien moet je weten dat filmdistributie een complex verhaal is. Roma is een Spaanse film over de inheemse bevolking, gefilmd in zwartwit. Het is geen genrefilm. Dat zijn factoren die het extra moeilijk maken.’

roma-courtesy-of-carlos-somonte-_-netflix
Alfonso Cuarón op de set van ‘Roma’

‘De film is gedraaid in 65mm-formaat. Natuurlijk is het dan ideaal om die te bekijken op het grote scherm, dat ligt voor de hand. Maar het belangrijkste blijft toch dat de film een impact heeft, niet? Ook wanneer hij niet langer in de zalen loopt, wil je niet dat die verloren gaat. Ik ben Netflix dan ook erg dankbaar dat ze Roma mee mogelijk hebben gemaakt.’

Tienerzonen

Producer David Linde: ‘Kijk, de job van een producer is erg complex. Natuurlijk willen we dat de film in de zalen te bekijken is, maar tegelijk willen we graag miljoenen mensen bereiken. Ik heb zelf twee tienerzonen. Het is naïef te geloven dat het publiek de film niet zal bekijken zoals het dat zelf wil.’

Cuarón, opnieuw: ‘Wanneer zag jij voor het laatst een film van Antonioni of Fellini in de bioscoop? Die bekijk je nu toch ook thuis op een veel kleiner scherm. Het gaat niet om een clash tussen twee formats. Het is simpelweg onze opdracht om te vinden wat in deze tijden werkt en wat film ondersteunt.’

(Verschenen op 31 augustus 2018 op www.destandaard.be.)

>> Meer berichten over het 75ste Filmfestival van Venetië

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s