Gueule d’ange | Vanessa Filho

Zelfs de Franse actrice Marion Cotillard kan die bedenkelijke sociaal drama niet redden. 

Wie verknipt is en aan de drank zit, verdient enkel de schandpaal. Tenminste, zo bot stelt de Franse regisseuse Vanessa Filho het in dit portret vol vingerwijzen. Met een gepast je-m’en-foutisme speelt Marion Cotillard hier een alleenstaande moeder die leeft voor de flirt en de fles. De ogen van haar achtjarig dochtertje vuren kille verwijten.

Schermafbeelding 2018-06-20 om 23.53.42

Dat de filmmaakster haar sympathie resoluut bij het meisje legt, valt te begrijpen. Maar de blik waarmee ze zelf naar de moeder kijkt, getuigt van vooringenomenheid. Alsof het heus wel zonneklaar is dat ze het allemaal aan zichzelf te danken heeft. Nochtans komt de kijker niets over haar te weten. Een voorgeschiedenis of eigen verhaal? Het lijkt er niet toe te doen.

Gueule d’ange komt niet verder dan een façade van clichés. Zonder diepgang of nuance het falen van deze vrouw vet in de verf zetten, daar is het Filho om te doen. ­Ontmenselijking is daarmee de filmwereld binnengeslopen.

(Verschenen op 19 juni 2018 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s