A Ciambra | Jonas Carpignano

Deze ontluisterende blik in het leven van een Italiaanse Romagemeenschap kon rekenen op Martin Scorsese als uitvoerend producent.

De Italiaans-Amerikaanse regisseur Jonas Carpignano wist als buitenstaander een gemeenschap van Roma te overhalen om min of meer zichzelf te spelen in A Ciambra. Het milieu dat hij in beeld brengt, is levendig en authentiek maar ook mateloos verontrustend.

a98fc18e-1581-11e8-87f3-aae12ebabf9f

Met haar ingekapselde chaos van barakken ligt Ciambra in een uithoek van de Zuid-Italiaanse havenplaats Gioia Tauro. In deze wijk leiden alle wegen naar de criminaliteit, terwijl niemand ook maar een moer geeft om het lot van de kinderen.

Schokkend is de scène waarin een jongetje van nauwelijks vijf aan een sigaret lurkt, alsof hij nooit iets anders heeft gedaan. Tegen de jonge vrouw die zijn moeder of tante moet zijn – generatiegrenzen tekenen zich maar vaag af – snauwt hij: ‘Ik ga in je bek pissen.’

Coming of age

De eigenlijke plot van ­zijn film legt Carpignano bij Pio Amato. In deze veertien­jarige knul met donzige bovenlip brandt een hevig verlangen om toe te treden tot het testosteronkransje van de clan. Wanneer zijn vader en broer bij een van de vele razzia’s in de wijk gearresteerd worden, ziet hij zijn kans om hun criminele zaakjes over te nemen en zich op te werpen als de man des huizes.

A Ciambra is een onorthodox coming-of-ageverhaal dat niet verstoken is van een snoeihard sociaal realisme. Het bandeloze milieu drukt zijn stempel op de man die deze jongen straks wil zijn. In de vérité-stijl die we kennen van de gebroeders Dardenne observeert een beweeglijke camera zonder te oordelen. De filmmaker ontpopt zich op geen enkel ogenblik als een op sensatie beluste voyeur.

Slechts door Pio’s ogen zien we de wereld, wat je als kijker nauw bij zijn verhaal betrekt. Zijn charisma en vastberaden blik werken als een magneet. De pompende soundtrack van Dan Romer ­(Beasts of the southern wild), die scènes in een heftig jakkerend ritme onderdompelt, zit A Ciambra als gegoten.

N7V6IGEFFNA4DCMBAN3UYS5YDQ

Carpignano heeft met deze jonge Amato de voorbije jaren een bijzondere band opgebouwd. Hij maakte eerder al zijn opwachting in diens gelijknamige kortfilm en in Mediterranea, het langspeeldebuut van de filmmaker.

Verschoppeling

Vier jaar geleden viel de geboren Amerikaan met Italiaanse wortels voor het eerst in de prijzen op het filmfestival in Cannes, waarna zijn werk onder de aandacht kwam van niemand minder dan Martin Scorsese. Die gaf hem nu een reeks tips en trad ook op als uitvoerend producent.

A Ciambra laat zien dat Carpignano, net als deze meester van de Amerikaanse film, weet hoe je de kijker zover krijgt dat hij een verschoppeling in het hart sluit.

(Verschenen op 20 februari 2018 in De Standaard.)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s