White sun | Deepak Rauniyar

De Nepalese regisseur Deepak Rauniyar laat in zijn tweede langspeelfilm White sun haakse levensvisie botsen. 

‘Als jullie wisten dat jullie compromissen gingen sluiten, waarom deden jullie dan al  die beloften aan etnische minderheden?’

Voor Chandra (Dayahang Rai) is het geen ­pretje om na de burgeroorlog terug te keren naar zijn geboortedorp. Dat hij de rebellerende ­maoïsten aan de overwinning hielp, wordt hem door de dorpelingen niet in dank afgenomen.

Schermafbeelding 2018-02-06 om 22.42.17

Zijn vader is pas gestorven, de vroegere dorpsvoorzitter. Via een steile weg zal het lichaam de berg worden afgedragen naar de crematieplaats. De inwoners staan erop dat alles gebeurt zoals de traditie het voorschrijft, maar Chandra is een moderne denker die net gevochten heeft opdat daar een einde aan zou komen.

Kinderblik

In White sun laat de moderniteit zich niet ­afdwingen. Het dode lichaam staat symbool voor het traditionele regime dat niet zonder verzet en protest ten grave wordt gedragen. De Nepalese regisseur Deepak Rauniyar laat haakse denk­wijzen botsen en plaatst daar de ongewapende kinderblik tegenover.

Dat de oplossing in het compromis ligt en ­verandering wel degelijk een verbetering kan ­betekenen, is de les die de filmmaker op een haast poëtische manier uitspelt.

(Verschenen op 6 februari 2018 in De Standaard.)

Lees hier het interview met regisseur Deepak Rauniyar.

Advertenties

Een reactie op “White sun | Deepak Rauniyar

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s