The wall | Doug Liman

Een missie in Irak beleef je als kijker vanop de eerste rij, maar daarmee is ook alles gezegd.

Vóór The Donald was de oorlog in Irak een van de grotere schandvlekken in de recente Amerikaanse geschiedenis. Bush heeft echter niets te vrezen. Met The wall rakelt regisseur Doug Liman (Edge of tomorrow, Mr. & Mrs. Smith) deze episode wel opnieuw op, maar in een politieke uithaal heeft hij geen zin. Hij ziet deze film veeleer als een terloops experiment. Als kijker heb je alle moeite om het veel ernstiger te nemen.

1200

Anderhalf uur lang laat de filmmaker ons in de woestijn alleen met een stel Amerikaanse soldaten. Het tweetal loopt in de val van een Irakese sluipschutter. Terwijl de ene (Aaron Taylor-Johnson) vanachter een wankel muurtje versterking probeert in te roepen, ligt zijn overste (John Cena) zwaargewond en bewusteloos te midden van de zandvlakte. Er ontspint zich een bitsig kat-en-muisspel met de schutter.

We worden verondersteld te nagelbijten tot het einde. Maar Aaron Taylor-Johnson, die in Tom Fords Nocturnal animals nog in goeden doen was, is niet in staat deze film in zijn eentje te torsen.

Jason Bourne

Bovendien durft Doug ­Liman zijn experiment – één acteur, één locatie – niet tot het uiterste te drijven. Hij laat zijn soldaat maar tegen zichzelf ratelen, bang dat de stilte voor de kijker onbehaaglijk wordt. Een opsteker: Liman weet de fysieke beproevingen zo indringend in beeld te brengen, dat we het woestijnzand haast tussen onze kiezen proefden.

Vijftien jaar geleden trapte deze regisseur nog vastberaden de Jason Bourne-franchise af. Nu doen halfslachtige keuzes hem de das om. Dat levert een erg matige missie op.

(Verschenen op 6 juni 2017 in De Standaard.)