My first highway | Kevin Meul

Dit regiedebuut grijpt je bij je nekvel. Kevin Meul levert na twee voortreffelijke kortfilms een vileine coming of age af.

In welke mate kan een ontmoeting je hele bestaan omgooien? Dat wordt de 16-jarige Benjamin (Aäron Roggeman) gaandeweg duidelijk wanneer hij met het gezin op vakantie is in Spanje. Hij loopt er een leeftijdgenote tegen het lijf en laat zich gewillig op sleeptouw nemen. Maar zij is gevaarlijk op manieren die hij niet vermoedt. Hier geen kleffe romantiek, maar een filmervaring die onder je vel kruipt.

r2_rec709_0016442

Na twee internationaal bejubelde kortfilms is dit de eerste langspeelfilm van Kevin Meul. Dat is er niet aan te merken. De cineast durft uitgesproken keuzes te maken. Zo wist hij met Natali Broods en Mathias Sercu twee gevestigde namen te strikken, maar die offert hij op voor een meer intense vertelvorm. De camera heeft immers amper oog voor wat zich rondom Benjamin afspeelt. De anderen zijn vaak slechts schimmen aan de rand van het frame – ook Broods en Sercu dus.

Het grimmige verhaal staat in fel contrast met de mooie beelden van een zonovergoten Spanje. Enkele scènes werden door Brent Vanneste en zijn post-metalband Steak Number Eight van een stevige sound voorzien, maar meestal resoneert een indringende stilte. De gebeurtenissen krijgen zo de kans om ten volle in te werken op de kijker. Meul heeft ook begrepen dat in cruciale scènes de suggestie vaak veel sterker is dan wat je kan tonen.

Alle lof voor de jonge Aäron Roggeman. Zijn doorleefde vertolking stuwt het verhaal. Het maakt My first highway tot een karaktergedreven filmervaring die leert dat je niets sneller kwijtspeelt dan je onschuld.

(Verschenen op 1 maart 2017 in De Standaard.)

Een gedachte over “My first highway | Kevin Meul