En amont du fleuve | Marion Hänsel

Een Kroatische rivier voert twee halfbroers terug naar het verleden. Cinéma vérité van Marion Hänsel.

Zwijgzame, ietwat stugge karakters zijn een vast ingrediënt in het werk van de Belgische cineaste Marion Hänsel. Dat is niet anders voor En amont du fleuve, waarin de twee halfbroers Homer (Olivier Gourmet) en Joé (Sergi López) in Kroatië stroomopwaarts de rivier opgaan. Pas sinds de dood van hun vader een week eerder zijn ze op de hoogte van elkaars bestaan. Ze ondernemen nu een boottocht waarvan de inzet zich gaandeweg prijsgeeft.

Als een doemwolk hangt de schaduw van die vader boven hen beiden. Zelfs het bier dat Homer en masse aan boord hees, kan de sfeer niet ontzenuwen. Hij is diegene die nooit een vaderfiguur heeft gekend. In Joés leven had hij nog een zekere rol gespeeld. ‘Ik had hem altijd willen vertellen hoeveel vrachtwagens ik bezat’, zegt Homer die een transportbedrijf leidt. Joé, schrijver van beroep: ‘Wees gerust, hij heeft mijn boeken evenmin gelezen.’

en_amont_du_fleuve_5

Al meer dan dertig jaar is Hänsel een van de beter bewaarde geheimen van de Belgische cinema. Het kleine circuit is haar biotoop. In de jaren 80 en 90 veroverde ze harten in Cannes en Venetië met films als Between the ­devil and the deep blue sea en Dust – buitenbeentjes in een overwegend Franstalig oeuvre. Maar ze verwierf nooit een status zoals de broers Dardenne, met wie ze haar voorliefde voor het kleine drama deelt.

En amont du fleuve kiest voor de befaamde cinéma vérité-stijl van het Waalse broederduo, al werkt dat hier slechts deels. Het scenario van de Franse romanschrijver Hubert Mingarelli duwt verleden en heden al te gedoseerd naar het oppervlak. In cruciale scènes gaat de film daardoor onecht aanvoelen. Quel dommage.

(Verschenen op 29 november 2016 in De Standaard.)